Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Je na mieste pravidelne hodnotiť svoje životné priority?

Publikované: Autor/i: Ing. Laurencia Jančurová

Žiadny zodpovedný zamestnávateľ, zamestnanec či bezpečnostný technik nepochybuje o význame hodnotenia rizík na pracoviskách. Posudzovanie rizika, ktoré nemožno vylúčiť, najmä pri výbere a počas používania pracovných prostriedkov, materiálov, látok a pracovných postupov, patrí medzi všeobecné povinnosti, ktoré je zamestnávateľ povinný uplatňovať v zmysle zákona č. 124/2006 o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o BOZP"). Jeho hlavným cieľom je ochrana zdravia a bezpečnosti zamestnancov, čím sa podieľa na minimalizovaní možného poškodenia zdravia zamestnancov alebo životného prostredia zavineného pracovnou činnosťou. Zároveň pomáha zamestnávateľovi udržať konkurencieschopnosť a zaručiť efektívny výkon podnikania.

O význame hodnotenia rizík v praxi, ako aj o metódach, ktoré možno pri hodnotení rizík na pracovisku použiť, sa písalo na stránkach časopisu už viackrát a mnoho užitočných informácií o tejto problematike uvádzajú aj webové stránky, ktoré sú odbornej verejnosti známe. Keďže táto povinnosť nie je v slovenskej legislatíve žiadnou novinkou, drvivá väčšina zamestnávateľov si túto povinnosť plní, pričom jej kvalita a úroveň je pravidelne kontrolovaná orgánmi inšpekcie práce. V zmysle zákona o BOZP majú zamestnanci právo aktívne sa podieľať na pravidelnom posudzovaní rizík pri práci. Či tomu tak je aj v praxi, kontrolujú inšpektori práce, aj zástupcovia odborových organizácií.
 
Väčšina ľudí v produktívnom veku trávi na pracovisku podstatnú časť pracovného dňa, mnoho ráz aj mimo pracovnej doby. Hodnotenie rizík na pracovisku a prijaté opatrenia často nekorešpondujú s tým, ako si chránime svoje zdravie mimo pracoviska. V opačnom prípade by bolo menej zanedbaných preventívnych prehliadok a zbytočných ochorení, nehôd na cestách a iných nežiaducich situácií. Pravdou ostáva, že vo s
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Schvaľovanie rozpisu rozpočtu obce N

Publikované:

Má byť rozpis rozpočtu schvaľovaný uznesením zastupiteľstva?

Štatutár spoločného obecného úradu N

Publikované:

Starostovia obcí, ktorí sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, si za štatutára spoločného obecného úradu zvolili starostu obce, ktorá nebola sídlom spoločného obecného úradu. Niektorí starostovia obcí považovali uvedené za nezákonné a požadovali, aby bol štatutárom starosta obce, v ktorej spoločný obecný úrad sídli. Bol ustanovený uvedený štatutár v súlade s platným právom?

Rozsah schvaľovania zmien rozpočtu starostom obce N

Publikované:

Ako stanoviť rozsah schvaľovania zmien rozpočtu pre starostu?

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?