Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Výsledok hospodárenia obce – aplikačný príklad

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Článok bol napísaný na základe podnetu čitateľky, ktorá potrebovala riešiť konkrétny prípad súvisiaci so spracovaním záverečného účtu a najmä s vyčíslením výsledku hospodárenia vo svojej obci. Na základe podnetu čitateľky a jej konkrétnych otázok sa tak opäť vraciame k problematike výsledku hospodárenia obce – vyčísleniu prebytku, resp. schodku rozpočtu.

Spracovanie návrhu záverečného účtu je postupný proces, ktorý má svoje zákonitosti a pravidlá.

Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

Obec pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 tohto zákona.

Obec musí v záverečnom účte vysporiadať najmä svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k štátu, t. j. najmä k:

  • štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
  • právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a
  • zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
  • rozpočtom iných obcí,
  • rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Je veľmi dôležité, aby obec usporiadala najmä finančné vzťahy k svojim rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám.

Pri zostavovaní záverečného účtu treba vychádzať aj z finančných a účtovných výkazov rozpočtových organizácií zriadených obcou, pretože podľa § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy súčasťou rozpočtu obce sú aj rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou.

! Upozornenie: Obec a ňou zriadené organizácie sú samostatné právne subjekty, každý z nich zostavuje účtovnú závierku a vyhotovuje účtovné a finančné výkazy osobitne, samostatne vykazuje údaje v účtovných výkazoch a vo finančných výkazoch za účtovnú jednotku.

V súlade s vysvetlivkami k finančnému Výkazu o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy – FIN 1-12 (ďalej len „výkaz FIN 1-12“), časť príjmov a výdavkov rozpočtu vypĺňajú všetky subjekty verejnej správy, ktorými je aj obec a ňou zriadené organizácie. Vo výkaze FIN 1-12 obec vykazuje rozpočet príjmov a výdavkov a skutočné príjmy a výdavky za účtovnú jednotku.

Rozpočtová organizácia vykazuje vo výkaze FIN 1-12 svoje rozpočtové príjmy a výdavky a skutočne dosiahnuté príjmy a výdavky za účtovnú jednotku.

? Otázka č. 1:

Patria do záverečného účtu aj nerozpočtované príjmy a výdavky, ktoré sú vo výkaze FIN 1-12 uvedené v časti III., ak áno sú súčasťou finančných operácií (lebo pri plnení rozpočtu sú uvedené v tejto časti)?

Ministerstvo financií SR vydalo „Pomôcku na vyplnenie III. časti finančného výkazu o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy FIN 1-12“ (ďalej len „pomôcka“). Táto pomôcka bola spracovaná s cieľom zabezpečiť jednotnú praktickú aplikáciu ustanovení týkajúcich sa finančného výkazu FIN 1-12.

Finančný výkaz FIN 1-12 zaznamenáva príjmové a výdavkové finančné toky účtovnej jednotky – subjektu verejnej správy bez ohľadu na to, či boli alebo neboli rozpočtované.

Prostredníctvom údajov uvedených vo všetkých troch častiach Výkazu FIN 1-12 získava ministerstvo financií údaje o všetkých rozpočtovaných aj nerozpočtovaných príjmoch a výdavkoch, a preto je dôležité správne klasifikovanie jednotlivých hotovostných príjmov a výdavkov, resp. príjmových a výdavkových operácií.

V súlade s vysvetlivkami k výkazu FIN 1-12 sa v tretej časti výkazu uvádzajú údaje o príjmoch a výdavkoch súvisiacich s podnikateľ­skou činnosťou (napríklad § 28 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), o príjmoch a výdavkoch zariadení školského stravovania (§ 23 ods. 3 tohto zákona), o príjmoch a výdavkoch z darov a grantov, o príjmoch a výdavkoch na depozitnom účte a o príjmoch a výdavkoch sociálneho fondu.

* * *

MF SR na uľahčenie vypĺňania tretej časti výkazu FIN 1-12 v pomôcke vysvetlilo vykazovanie príjmov a výdavkov za tieto činnosti.

Podnikateľská činnosť:

  • príjem na mimorozpočtový účet sa vykáže s rozpočtovou klasifikáciou v súlade s jeho ekonomickým charakterom,
  • výdavok z mimorozpočtového účtu sa vykáže s rozpočtovou klasifikáciou v súlade s jeho ekonomickým charakterom.

Použitie zisku z podnikateľskej činnosti:

  • presun prostriedkov z mimorozpočtového účtu na mimorozpočtový účet sa neklasifikuje,
  • presun prostriedkov z mimorozpočtového účtu na rozpočtový účet sa vykáže transferovou položk
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály