Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Hospodárenie príspevkových organizácií

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

V predchádzajúcej časti som sa venovala postaveniu príspevkových organizácií ako subjektov verejnej správy a pravidlám ich zriaďovania, zmenám a zrušovaniu, ako aj podmienkam za akých sa im zveruje alebo odníma majetok zriaďovateľa do správy.

Základným ekonomickým zákonom, ktorý sa uplatňuje pri hospodárení s verejnými prostriedkami všetkých subjektov verejnej správy je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách“).

Aj na príspevkové organizácie ako subjekty verejnej správy sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách (§ 3 ods. 4 cit. zákona), ak osobitný zákon, ktorým je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) neustanovuje inak. Tento zákon v § 1 ods. 3 ustanovuje, že na obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie ako súčasti sektora verejnej správy sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách s odchýlkami uvedenými v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Cit. zákon neobsahuje žiadnu úpravu, ktorá by riešila hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií územnej samosprávy. Z uvedeného vyplýva, že na hospodárenie príspevkových organizácií územnej samosprávy sa vzťahujú v plnom rozsahu ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách a pre hospodárenie týchto subjektov neplatia ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Hospodárenie príspevkových organizácií

Príspevková organizácia (PO) zriadená obcou je právnická osoba obce, ktorá je na rozpočet obce zapojená príspevkom. Platia pre ňu finančné vzťahy určené obcou ako zriaďovateľom v rámci jej rozpočtu (príspevky PO sú súčasťou rozpočtu obce). Finančný vzťah obce a PO je určený príspevkom; poskytnutie príspevku obcou limituje vyrovnanosť rozpočtu PO, t. j. príspevok má zabezpečovať vyrovnanosť rozpočtu. Obec poskytuje PO príspevok len v takej výške, aby bol rozpočet PO vyrovnaný.

Ďalej sú finančné vzťahy medzi obcou a PO určené záväznými ukazovateľmi, ktoré vymedzí obec pri schvaľovaní rozpočtu PO. Napr. môže ísť o stanovenie limitu mzdových prostriedkov, účelové určenie výdavkov na reprezentačné výdavky, na reklamu a pod.

Príspevok zriaďovateľa na prevádzku

Obec poskytuje PO príspevok na prevádzku v takej výške, aby jej rozpočet bol vyrovnaný. Obec môže PO krátiť alebo zvýšiť príspevok pri nedodržaní alebo zmene podmienok, za ktorých bol určený finančný vzťah medzi ňou a PO.

Príspevok zriaďovateľa na obstaranie hmotného a nehmotného majetku

Ak vlastné zdroje na obstaranie hmotného a nehmotného majetku nekryjú potreby PO, obec určí výšku príspevku na obstaranie ním určeného konkrétneho hmotného a nehmotného majetku. Povinnosťou PO je po uplynutí rozpočtového roka vykonať zúčtovanie finančných vzťahov s rozpočtom zriaďovateľa.

! Zákon o rozpočtových pravidlách neurčuje, kto schvaľuje rozpočet PO, ale stanovuje, že finančný vzťah medzi zriaďovateľom a PO má byť vymedzený záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom. Zároveň tento zákon stanovuje, že príspevky PO sú súčasťou rozpočtu obce ako zriaďovateľa PO. Rozpočet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Z uvedeného vyplýva, že príspevky PO, ako súčasť rozpočtu obce, schvaľuje obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní rozpočtu. Ďalšie pravidlá schvaľovania rozpočtu PO (rozpočtu nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia) a stanovenia záväzných ukazovateľov je dôležité vymedziť v internom predpise, napr. v „Zásadách rozpočtového hospodárenia obce a jej zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií“.

Účtovanie príspevkov v PO

Podľa ust. § 19 opatrenia Ministerstva financií SR zo dňa 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. príspevky PO sa účtujú ako transfery, a to bežné transfery alebo kapitálové transfery.

V PO sa bežný a kapitálový transfer poskytnutý zriaďovateľom účtuje na ťarchu účtu 221 – Bankové účty a súvzťažne s účtom 354 – Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku; kapitálový transfer poskytnutý zriaďovateľom sa účtuje súčasne s výdavkom uhradeným z príslušného účtu účtovej skupiny 22 – Účty v bankách v prospech účtu 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku a na ťarchu účtu 354 – Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku. Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi, opravnými položkami a zostatkovou cenou pri vyradení dlhodobého majetku sa účtuje zúčtovanie kapitálového transferu do výnosov na ťarchu účtu 355 a v prospech účtu 692 – Výnosy z kapitálových transferov z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách zriadených obcou alebo vyšším územným celkom. Vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami sa účtuje zúčtovanie bežného transferu do výnosov na ťarchu účtu 354 a v prospech účtu 691 – Výnosy z bežných transferov z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách zriadených obcou alebo vyšším územným celkom. Vrátenie nevyčerpaných rozpočtových prostriedkov sa účtuje na ťarchu účtu 354 a v prospech účtu 221.

Transfer poskytnutý PO iným subjektom verejnej správy, ktorý nie je jej zriaďovateľ, sa účtuje na ťarchu účtu účtovej skupiny 22 a v prospech účtu účtovej skupiny 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy. Zúčtovanie výnosov sa účtuje v prospech účtu 693 – Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy v časovej a vecnej súvislosti s nákladmi a v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období vo výške výdavkov, ktoré neboli zúčtované do nákladov, ak ide o bežný transfer. Kapitálový transfer sa účtuje v prospech účtu 384 a vo výške odpisov, opravných položiek a zostatkovej ceny pri vyradení dlhodobého majetku sa postupne rozpúšťa do výnosov na účet 694 – Výnosy samosprávy z kapitálových transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy.

Transfer poskytnutý účtovnej jednotke subjektom, ktorý nie je subjektom verejnej správy, sa účtuje na ťarchu účtov účtovej skupiny 22 a v prospech účtu 371 – Zúčtovanie s Európskymi spoločenstvami alebo v prospech účtu 372 –Transfery a ostatné zúčtovanie so subjektmi mimo verejnej správy. Zúčtovanie výnosov sa účtuje v prospech účtov 695 – Výnosy samosprávy z bežných transferov od Európskych spoločenstiev alebo účtu 697 – Výnosy samo

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály