Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybavovanie petícii v podmienkach územnej samosprávy po novele zákona

Dátum:

Vybavovanie petícii v podmienkach územnej samosprávy po novele zákona
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Postup pri podávaní, prijímaní, prešetrovaní, vybavovaní a zverejňovaní petícií upravuje
zákon č. 85/1990 Zb.
o petičnom práve v znení neskorších predpisov (ďalej len "petičný zákon"). Tento zákon bol novelizovaný
zákonom č. 29/2015 Z.z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve a a ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 214/2014 Z.z. (ďalej len "novela").
Novela je účinná od
1. septembra 2015
s výnimkou podávania a prijímania petícií prostredníctvom elektronickej schránky, zaručeným elektronickým podpisom alebo osobitným spôsobom prostredníctvom informačného systému.
Tieto petície bude možné elektronicky podporovať na rôznych portáloch až od 1.januára 2017, kedy budú stanovené požiadavky na takéto portály, ktoré upraví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Úrad vlády Slovenskej republiky.
Orgány územnej samosprávy pri vybavovaní petícií postupujú podľa petičného zákona a podľa internej smernice, ak ju majú prijatú.
Na vybavovanie petícií podľa petičného zákona sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní - zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z.n.p.
Vymedzenie pojmu petícia
Podľa § 1 ods. 1 petičného zákona, každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na orgány verejnej moci so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami (ďalej "petícia").
Podľa tohto ustanovenia petícia je teda žiadosti návrh, sťažnosť (podanie) vo veci verejného alebo iného spoločného záujmu na orgány verejnej moci.
Podľa ust. § 1 ods. 2 petičného zákona orgánmi verejnej moci na účely petičného zákona sú:
a)
štátne orgány,
b)
orgány územnej samosprávy,
c)
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb.
Charakteristické pre petície je, že vždy sa v nich rieši verejný alebo iný spoločný záujem.
Nemôže sa ňou teda riešiť napr. odvolanie proti rozhodnutiu stavebného zákona, odvolanie sa proti rozhodnutiu riaditeľa školy/školského zariadenia, námietka voči kontrolným zisteniam a pod. V týchto prípadoch nejde o verejný alebo iný spoločný záujem a vec sa rieši individuálne, zákonnými opravnými prostriedakami, podaním odvolania, sťažnosti, námietky a pod.
Podávateľ petície
Petíciu môže podať:
1.
fyzická osoba,
2.
právnická osoba,
3.
skupina osôb, ktorá môže (ale nemusí) zostaviť petičný výbor.
Podávateľom petície nemusí byť nevyhnutne petičný výbor. Petičný výbor vytvárajú osoby podávajúce petíciu, a to za účelom zostavenia petície, obstarania podpisov pod ňu a doručenie petície orgánu územnej samosprávy.
Zriadením petičného výboru nevzniká právnická osoba.
V petícii sa určí osoba na zastupovanie v styku s orgánom verejnej moci, ktorá dovŕšila 18 rokov veku tzv.
zástupca.
Ak je vytvorený petičný výbor, určujú zástupcu členovia petičného výboru.
Zákonné náležitosti petície alebo podpisového hárku
Petícia:
1.
musí byť písomná, písomná forma sa považuje za zachovanú aj vtedy, ak je petícia
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.