Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva
Dátum:
Ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Tohoročné komunálne voľby opäť nastoľujú tému ustanovujúceho zasadnutia obecného
zastupiteľstva ako mimoriadne aktuálnu. Cieľom tohto príspevku je poskytnúť pomôcku na prípravu a
realizáciu ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva, aby toto významné zasadnutie
zodpovedalo právnym pravidlám a splnilo svoj účel.
Právne pramene a zdroje informácií
Zákonné pravidlá
Základným a východiskovým prameňom sú ustanovenia zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"),
ktoré upravujú rokovanie obecného zastupiteľstva. Popri pravidlách, ktoré sa týkajú výslovne
ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva, netreba opomínať ani ostatné ustanovenia, ktorými
je regulované rokovanie obecného zastupiteľstva. Obsahom sa na tému ustanovujúceho zasadnutia viažu
tieto ustanovenia zákona o obecnom
zriadení:
-
ustanovujúcim zasadnutím sa výslovne zaoberá len
§ 12 ods. 1 a 3, ktorý upravuje jeho
zvolanie,
-
prirodzene, súčasne sa uplatnia aj tie pravidlá z
§ 12 o rokovaní obecného zastupiteľstva, ktoré
majú všeobecný charakter a uplatnia sa na každom zasadnutí vrátane ustanovujúceho
zasadnutia.
K obsahu pravidiel v § 12 zákona o obecnom
zriadení stojí za pripomenutie fakt, že boli veľmi podstatne novelizované zákonom č.
102/2010 Z.z. Samosprávy uplatňujú novelizované
pravidlá už štyri roky, no v prípade ustanovujúceho zasadnutia sa aplikovali len jedenkrát, pri
minulých komunálnych voľbách v r. 2010. Zmenám, ktoré zaviedla spomínaná novela, treba preto venovať
osobitnú pozornosť.
S ustanovujúcim zasadnutím však veľmi úzko súvisia aj niektoré ďalšie ustanovenia
zákona o obecnom zriadení:
-
§ 11 ods. 1 o skončení funkčného
obdobia poslancov obecného zastupiteľstva,
-
§ 13 ods. 1 o skončení funkčného
obdobia starostu,
-
§ 13 ods. 2 upravujúci obsah
sľubu starostu,
-
§ 13a ods. 1 písm. a) o zániku
mandátu starostu pre odmietnutie sľubu alebo zloženie sľubu s výhradou,
-
§ 25 ods. 1 písm. a) o zložení
sľubu poslanca,
-
§ 25 ods. 2 písm. a) o zániku
mandátu poslanca pre odmietnutie sľubu alebo zloženie sľubu s výhradou,
-
§ 26 upravujúci obsah sľubu
poslanca.
Podrobnejšie sa k obsahu týchto ustanovení dostaneme v ďalších častiach tohto článku, na
tomto mieste len upozorňujem, že právna regulácia ustanovujúcich zasadnutí v zákone o obecnom
zriadení sa neobmedzuje len na ustanovenia, kde sa výraz „ustanovujúce zasadnutie" nachádza a že je
nevyhnutné vnímať túto tému v kontexte s inými otázkami, s ktorými je bezprostredne
prepojená.
Metodický prameň
Ďalším užitočným zdrojom informácií je metodický návod Ministerstva vnútra Slovenskej
republiky z 20. októbra 2014 pre obce na zabezpečenie ustanovujúcich zasadnutí obecných
zastupiteľstiev (ďalej len „metodický návod"). Metodický návod je možné odporučiť ako kvalifikovanú
pomôcku, ktorá rieši väčšinu štandardných situácii; ak v konkrétnej situácii nastanú aplikačné
problémy, treba postupovať podľa výkladu ustanovení zákona o
obecnom zriadení a s uplatnením pravidiel vlastného rokovacieho poriadku obecného
zastupiteľstva.
Rokovací poriadok obecného
zastupiteľstva
Vlastná vnútorná norma -
rokovací poriadok obecného zastupiteľstva
- má pre
akékoľvek rokovanie zásadný význam, ktorý spočíva v tom, že na základe
§ 12 ods. 12 zákona o obecnom zriadení upravuje
podrobnosti všetkých otázok rokovania obecného zastupiteľstva.Rokovacie poriadky obecných zastupiteľstiev majú často osobitné ustanovenia venované
úprave pravidiel ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva. V tomto prípade je osobitne
dôležité, aby bola splnená zákonná povinnosť, že do obsahu rokovacieho poriadku sa premietli zmeny,
ktoré zaviedla spomínaná novela z r. 2010:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok § 30d Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2010 Obec upraví rokovací poriadok obecného zastupiteľstva v súlade s § 12 ods. 1 až 6 do 30. septembra 2010.
Je nanajvýš potrebné ubezpečiť sa, že rokovací poriadok obecného zastupiteľstva zodpovedá
aktuálne platnej právnej úprave. Skúsenosti z praxe totiž nasvedčujú tomu, že ak máme rokovací
poriadok, ktorý nie je v súlade so zákonom, hrozí riziko, ktoré môže vyústiť len do dvoch
riešení:
-
buď budeme postupovať podľa rokovacieho poriadku a porušíme zákon,
-
alebo budeme postupovať podľa zákona a porušíme rokovací poriadok obecného
zastupiteľstva.
Verím, že netreba osobitne odôvodňovať, že ani jedna z uvedených možností nie je v prípade
ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva prijateľná.
Charakter a účel ustanovujúceho zasadnutia obecného
zastupiteľstva
Ustanovujúce zasadnutie obecného zasadnutia sa nachádza na rozhraní funkčných období
priamo volených orgánov obecnej samosprávy. Vôľa voličov, ktorú vyjadrili v komunálnych voľbách, sa
mení na realitu v obsadení vrcholných samosprávnych orgánov. Tieto črty situácie odôvodňujú
špecifický program ustanovujúceho zasadnutia, ktorý má pre budúcnosť obecnej samosprávy zásadný
význam. Mnohé rozhodnutia ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva (napríklad voľba členov
obecnej rady alebo zriadenie komisií obecného zastupiteľstva a voľba ich členov) obvykle pretrvajú
aj počas celého funkčného obdobia.
Súčasne nemožno opomenúť, že príprava ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva
prebieha v období po komunálnych voľbách, ktoré často nie je veľmi harmonické, pokiaľ ide o vzťahy
hlavných aktérov (napr. doterajšieho a novozvoleného starostu). Zasadnutie, ktoré má zásadný význam,
má tak súčasne nevýhodu v podobe potenciálne nepriaznivých podmienok na jeho prípravu. Konkrétny
vývoj situácie bude závisieť napríklad od komunikačných predpokladov všetkých aktérov, od vedenia
predvolebnej kampane, od spôsobu, akým sa odovzdáva a preberá funkcia starostu, od miery, v akej
nastáva obmena poslancov a v neposlednom rade od informovanosti všetkých
zainteresovaných.
Keďže ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva prinesie naplnenie výsledkov
komunálnych volieb, ktoré predstavujú v istom zmysle jeden z vrcholov miestnej demokracie, je
namieste nielenže mimoriadne starostlivá príprava, ale aj zabezpečenie osobitnej dôstojnosti tohto
zasadnutia. V tomto kontexte obzvlášť platí, že osobné záujmy dotknutých osôb by mali ustúpiť
záujmom verejným.
Aj pre vyvrcholenie funkčného obdobia platí povinnosť verejných funkcionárov, ktorú
upravuje ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane
verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č.
545/2005 Z.z. (ďalej len „ústavný zákon o ochrane
verejného záujmu"):
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu - výňatok Čl. 4
Všeobecné povinnosti a obmedzenia
Verejný funkcionár je povinný pri výkone svojej funkcie presadzovať
a chrániť verejný záujem. Pri výkone svojej funkcie verejný funkcionár
nesmie uprednostniť osobný záujem pred verejným záujmom.
Akokoľvek sa výsledok volieb negatívne dotýka doterajších verejných funkcionárov, vo
svetle citovaného ustanovenia majú povinnosť odhliadnuť od osobných aspektov a v mene verejného
záujmu sa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.