Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu (II.)

Dátum:

Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu (II.)
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
(Dokončenie z minulého čísla)
V prvej časti príspevku som sa venoval všeobecnej charakteristike, právnej úprave organizácie spoločného obecného úradu a procesu schvaľovania jeho organizačného poriadku.
Obsahové súčasti organizačného poriadku SOcÚ možno označiť aj ako materiálno-právne determinanty.
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu upravuje organizáciu a fungovanie spoločného obecného úradu. Organizácia spoločného obecného úradu je totiž v úzkom súvise s aspektom napĺňania jednotlivých konaní, ktoré sú výkonom delegovanej miestnej štátnej správy, t.j. procesy prebiehajúce v rámci spoločných obecných úradov sú spôsobilé ovplyvňovať ich organizáciu, či už vnútornú alebo vonkajšiu.
Organizačný poriadok SOcÚ musí v kontexte uvedeného obsahovať:
-
organizačnú štruktúru spoločného obecného úradu,
-
vzťahy spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom ku zmluvným stranám zmluvy podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriedení,
-
popis procesných úkonov obce spoločného obecného úradu podľa osobitných predpisov.
! Odporúčanie:
Starostom obcí odporúčam, aby organizačný poriadok SOcÚ obsahoval:
-
organizačné vzťahy vo vnútri spoločného obecného úradu, napr. vzťahy jednotlivých úsekov spoločného obecného úradu navzájom, prípadne k vedúcemu predstaviteľovi spoločného obecného úradu, ide o jeho vnútorno-organizačné vzťahy,
-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k predstaviteľom obce
, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, teda vzťahy k vedúcim alebo riaditeľom organizačných úsekov, prednostovi obecného úradu, hlavnému kontrolórovi alebo starostovi, ide o organizačné vzťahy vo vnútri jeho sídla,
-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k jednotlivým obciam, zmluvným stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu
, ide o vonkajšie organizačné vzťahy, ktoré by mali byť rámcovo upravené aj v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu,
-
funkčné právne vzťahy
predstavujúce súhrn krokov, ktoré je nevyhnutné vykonať v rámci výkonu delegovanej miestnej štátnej správy spoločným obecným úradom v kooperácii s jednotlivými obcami, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ide teda o procesné právne vzťahy, ktoré však sú spôsobilé ovplyvniť organizáciu spoločného obecného úradu; v tomto prípade mám na mysli predovšetkým právne vzťahy upravené zákonmi, ktoré predstavujú osobitnú právnu úpravu a ktorých je veľký počet, napr. stavebné konanie, sociálne služby - opatrovateľská služba alebo správa školstva.
Uvedené obsahové súčasti organizačného poriadku SOcÚ si vyžadujú novelizáciu zákona o obecnom zriadení v tom smere, aby zákon obsahoval splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho právneho predpisu - vyhlášky Ministerstva vnútra SR, ktorá by konkretizovala obsahové súčasti organizácie spoločného obecného úradu.
Vnútorno-organizačné vzťahy spoločného obecného úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu musí obsahovať naznačenie právnych vzťahov vo vnútri spoločného obecného úradu pri jednotlivých úsekoch výkonu delegovanej štátnej správy. Odlišná organizácia práce totiž musí nastať v rámci stavebného konan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.